Heineken versterkt positie Zuid-Amerika

Heineken versterkt positie Zuid-Amerika Heineken nv neemt de activiteiten van de Mexicaanse Fomento Economico Mexicano S.A.B. (Femsa) over voor EUR5,3 miljard in aandelen, waarmee de bierbrouwer zijn positie in Mexico en Brazilië… Heineken versterkt positie Zuid-Amerika Heineken nv neemt de activiteiten van de Mexicaanse Fomento Economico Mexicano S.A.B. (Femsa) over voor EUR5,3 miljard in aandelen, waarmee de bierbrouwer zijn positie in Mexico en Brazilië versterkt en onder meer de merken Sol, Dos Equis en Tecate aan zijn wereldwijde merkenportefeuille toevoegt.
Heineken krijgt 100% van Femsa’s Mexicaanse bieractiviteiten en de resterende 83% van de Braziliaanse activiteiten die de Nederlandse brouwer nog niet bezat.
Femsa krijgt door de deal een aandelenbelang van 12,5% in Heineken nv en een 14,9%-belang in Heineken holding, wat resulteert in een economisch belang van 20% in de Heineken-groep.
In totaal worden zo’n 115 miljoen nieuwe aandelen Heineken uitgegeven, waarmee Heineken EUR3,8 miljard voor de aandelen Femsa betaalt, op basis van de slotkoers van afgelopen vrijdag van EUR32,925. Daarnaast wordt voor EUR1,5 miljard aan schulden en pensioenverplichtingen van Femsa overgenomen.
Met de overname van Femsa zal het bedrijfsresultaat uit opkomende markten, voor rente en belastingen (EBIT), stijgen tot 40%, zegt Heineken’s chief executive officer (CEO) Jean-Francois van Boxmeer maandag in een toelichting. Op dit moment is dat nog 32%.
"Door deze deal worden we een veel sterkere, concurrerender speler in Latijns-Amerika, een van de meest winstgevende en snelst groeiende markten in de wereld, aldus Van Boxmeer.
Hij voegt daaraan toe dat de overname de positie van Heineken op de wereldwijde biermarkt aanzienlijk versterkt en een aantal leidende internationale merken toevoegt aan de productportefeuille van Heineken. Hij wijst ook op de versterking van de positie op de Amerikaanse markt voor importbier.
Heineken had in de Verenigde Staten al een exclusief contract voor het vermarkten en distribueren van Femsa-producten.
Heineken verwacht dat als gevolg van de overname in 2013 een jaarlijks synergievoordeel van EUR150 miljoen zal worden gerealiseerd. "Het gaat daarbij puur om kostensynergieën", zegt financieel topman Rene Hooft Graafland, die toevoegt dat het ongeveer zes jaar zal duren voordat extra aandeelhouderswaarde gecreëerd zal worden.
De transactie zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2010 worden afgerond. Analisten en beleggers lijken positief over de transactie. Omstreeks 11.35 uur noteert het aandeel 5% hoger op EUR34,58, terwijl de AEX met 0,9% stijgt.
"De deal is uitstekend. Heineken krijgt een sterkere positie in opkomende markten en verhoogt zijn schuld niet. Ook stelt het concern zijn positie als importeur van Femsa in de VS veilig, hetgeen cruciaal is voor de Amerikaanse activiteiten", zegt analist Kris Kippers van Petercam, die zijn advies verhoogt naar buy van add.
Femsa kondigde in oktober 2009 aan in gesprek te zijn met verschillende partijen om de mogelijkheden voor de bieractiviteiten Femsa Cerveza te onderzoeken.
De overname van Femsa Cerveza door Heineken wordt gezien als een verrassing, aangezien de meeste bankiers en analisten ervan uitgingen dat SABMiller plc de activiteiten zou overnemen.
De Britse en Zuid-Afrikaanse rivaal heeft, anders dan Heineken, omvangrijke activiteiten in Latijns-Amerika, zodat een overname van Femsa Cervesa veel kostenbesparingen en andere synergieën zou kunnen opleveren. SABMiller zou echter voor Kerstmis uit het biedingsproces zijn gestapt.
De bieractiviteiten van Femsa hebben een jaarlijkse omzet van zo’n $4 miljard. Daarnaast is Femsa de grootste bottelarij van Coca-Cola in Latijns-Amerika via de divisie Coca-Cola Femsa. Femsa is ook eigenaar van de winkelketen Oxxo.
Heineken is op basis van productie de derde bierbrouwer ter wereld, na Anheuser-Busch InBev nv en SABMiller.