Nieuw voorstel American Airlines aan Japan Airlines

Nieuw voorstel American Airlines aan Japan AirlinesDe Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines heeft samen met de mede-oprichters van de Oneworld Alliance een nieuw investeringsvoorstel ingediend bij alliantiepartner Japan Airlines (JAL), meldt… Nieuw voorstel American Airlines aan Japan AirlinesDe Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines heeft samen met de mede-oprichters van de Oneworld Alliance een nieuw investeringsvoorstel ingediend bij alliantiepartner Japan Airlines (JAL), meldt The Nikkei dinsdag.Onder het voorstel zal American Airlines samen met British Airways, Qantas Airways en Cathay Pacific Airways in de komende drie jaar tot $2 miljard investeren in de kwakkelende Japanse luchtvaartmaatschappij. Met het plan trachten de alliantiepartners JAL in de Oneworld Alliance te houden.American Airlines heeft eerder samen met een Amerikaans investeringsfonds voorgesteld om tot $1,1 miljard te investeren in JAL en trok dit voorstel later op tot $1,4 miljard. Dit voorstel is volgens The Nikkei echter ingetrokken nadat het Japanse Enterprise Turnaround Initiative Corp, dat belast is met de rehabilitatie van JAL, tegen dit voorstel heeft gestemd.Het management van JAL en topambtenaren van het ministerie van Transport lijken een voorkeur te hebben voor een alliantie met Delta Airlines. Delta Airlines onderhoudt meer vluchten tussen Japan en de Verenigde Staten dan American Airlines en het ministerie verwacht dat een samenwerking met Delta significant meer zal uithalen om de omzet van JAL te verstevigen en de kosten te verlagen.Het aandeel van Japan Airlines Corp, de grootste luchtvaartmaatschappij van Azië gemeten naar omzet, is dinsdag in Tokio met 45% gekelderd, de dagelijkse limiet op de Japanse beurs, tot Y37 op speculatie dat de luchtvaartmaatschappij zal aansturen op een herstructurering via een faillissement.Handelaren verwachten dat het aandeel in de komende dagen verder zal zakken tot Y10 na berichten dat de Japanse overheid overweegt het aandeel van de beurs te halen door een 100% kapitaalreductie, waarmee het aandeel nagenoeg waardeloos zal worden.