Amazon, Al 15 jaar lang een belofte voor een prachtige toekomst (Jack Hoogland)

De koers van Amazon is vanaf begin 2009 niets anders aan het doen dan stijgen. En als je er een langjarige koersgrafiek bij pakt, dan zie je een koersontwikkeling die kenmerkend is voor een hype. Want alleen al vanaf januari dit jaar steeg de koers met bijna 200%.
AMZN is al ruim 15 jaar lang een prachtige belofte voor een mooie toekomst. Met dank aan CEO Jeff Bezos, die media en analisten op vakkundige wijze aan zich weet te binden. Op dit moment zijn analisten zelfs zo optimistisch over AMZN’s toekomst, dat ze voor de komende jaren gemiddeld 90% jaarlijkse winstgroei verwachten. Bij AMZN ziet de toekomst er dan ook al 15 jaar lang véél fraaier uit dan het heden.

In 2012 werd verlies geleden. En ook vorig jaar leed AMZN nog verlies. Daar had de koers echter geen last van. De belofte voor een prachtige toekomst deed de koers verder stijgen. Maar zoals de afgelopen jaren al zo vaak is gebleken, zal ook de komende jaren van die hele winstverwachting niets in huis komen.

amazon

Zodra beleggers het vertrouwen in de internet-sector verliezen, of specifiek het vertrouwen in AMZN, zal de koers enorm hard omlaag kelderen. Maar zolang het algehele sentiment rond AMZN nog zo positief is als nu, is het wat mij betreft geen goed idee om op een forse koersdaling in te spelen. Voor ons rapport “De Nieuwe Internet Hype” hebben wij AMZN daarom (nog) niet op onze radar staan.

Eind jaren ’90 waren het bedrijven als Microsoft, Intel en Oracle die de toekomst hadden én die ieder jaar zeer goed presteerden. Door de internet-hype waren deze aandelen belachelijk duur geworden, maar lang niet zo duur als AMZN nu. Toen de zeepbel begin 2000 eenmaal barstte, en beleggers allemaal tegelijk richting de uitgang wilden, kregen ook die aandelen koersdalingen tot zelfs 95% voor hun kiezen.

AMZN bestond toen trouwens ook al. De koers steeg van $1,50 medio 1997 naar $113 eind 1999. Ook toen geloofden beleggers in AMZN’s prachtige toekomst. Alleen knalde de koers na het barsten van de vorige internet-zeepbel met ruim 95% omlaag richting $5,50 eind 2002.

Met ons rapport “De Nieuwe Internet Hype” spelen we in op koersdalingen van internet-aandelen die net als AMZN belachelijk duur zijn, maar veelal van bedrijven die structureel fors verlies lijden. Dat soort aandelen zijn kandidaat om niet met 95%, maar zelfs met 100% in koers te dalen.

Klik hier om meer over het rapport te lezen