Brazilië: carnaval, caipirinha’s en credit cards (deel I)

Brazilië: carnaval, caipirinha’s en credit cards (deel I)

Begin van dit jaar heb ik een aantal weken in Brazilië doorgebracht. De verhalen over zonovergoten stranden, overdadige maaltijden en uit de hand gelopen caipirinha-feestjes zal ik u besparen…. Brazilië: carnaval, caipirinha’s en credit cards (deel I)

Begin van dit jaar heb ik een aantal weken in Brazilië doorgebracht. De verhalen over zonovergoten stranden, overdadige maaltijden en uit de hand gelopen caipirinha-feestjes zal ik u besparen. Mijn reisverslag beperkt zich tot één observatie: Braziliaanse consumenten leven graag op de pof. In een tweeluik wil ik wat dieper ingaan op dit fenomeen.

De eenentwintigste eeuw lijkt voor de Brazilianen the credit century te zijn: vanaf 2000 steeg het aantal consumentenkredieten explosief. Overheidsbeleid dat zich richtte op het omlaag brengen van de rente, vormde in de afgelopen jaren een belangrijke factor bij deze toenemende kredietbehoefte.

Het verstrekken van kredieten aan consumenten wordt gestimuleerd door de detailhandel, waar het kopen-op-afbetaling niet bepaald beperkt blijft tot luxegoederen als lcd-schermen en stereotorens. Ook kleinere uitgaven kunnen over een aantal maanden worden uitgesmeerd. Op bijgaande foto ziet u een paar schoenen dat te koop is voor R$ 104, ruim € 45. De schoenen kunnen afbetaald worden in vier maandelijkse termijnen van R$ 26 (circa € 11). Geen wonder dat de Braziliaanse shopping malls avond na avond bomvol zijn (de Utrechtse Bijenkorf op zaterdagmiddag beschouw ik tegenwoordig als een oase van rust).

 

Consumeren in Braziliaanse stijl

Een Braziliaanse kennis wees mij op een gewoonte die illustreert hoezeer het kopen-op-krediet in de afgelopen jaren vergroeid is met de Braziliaanse stijl van consumeren. Wie in een winkel vraagt naar de prijs van een product -laten we de schoenen als voorbeeld nemen- krijgt niet de werkelijke prijs te horen, maar de volgende rekensom: “4 keer R$ 26”.

Vooralsnog vormen de enthousiast consumerende Brazilianen een stevige basis voor economische groei. Brazilië liet al in het tweede kwartaal van 2009 de recessie achter zich. Het land wist afgelopen jaar per saldo zelfs een bescheiden groei te realiseren, waar eerder een krimp werd verwacht. De Braziliaanse minister van Financiën liet in januari weten, dit jaar een economische groei van ruim 5% te voorzien (bron: Reuters). Deze maand ging hij nog een stapje verder door te spreken over een groei tussen 5,5% en 6%. Dat zijn overigens “conservative estimates”, aldus de minister.

Spelen de kredietlustige Brazilianen met vuur? Dat zal moeten blijken. In het tweede deel van deze column zal ik proberen de schulden van de Braziliaanse huishoudens in perspectief te plaatsen. Wordt vervolgd…

Allard Gunnink

Beleggers Coöperatie

Disclaimer

Allard Gunnink is als redacteur werkzaam voor de Beleggers Coöperatie, de beleggingssupermarkt van Nederland. Deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies. De auteur kan posities hebben in (beleggingsinstrumenten op) onderliggende waarden die hij beschrijft.