Bij Air France deed het personeel maar weer eens waar ze het beste in zijn: staken. Dus de aandelen kunnen flink omlaag gaan, had u put opties dan heeft u geld verdient. Hulde! Maar de onderliggende problemen zijn niet opgelost.
Ik ben geen grote fan van Air France KLM. Als bedrijf is het een hopeloos geval. Je hebt eigenlijk 4 luchtvaartmaatschappijen:
Transavia,
Air France
KLM
Joon
Transavia is te klein voor het geweld van lage kostenmaatschappijen. Dus die maatschappij is ten dode opgeschreven. Vroeg of laat zal de maatschappij ermee stoppen. Zoals ook de Europese plannen zo dood als een dodo zijn. Vergeet niet dat WizzAir een bestelling voor 200 nieuwe vliegtuigen heeft geplaatst.
Air France heeft de Franse overheid als grote aandeelhouder. Daarnaast heb je de vakbonden en die zijn verantwoordelijk voor dit absurde verlies en een gevallen topman. De vakbonden zijn voor mij een reden om niet in Frankrijk te willen investeren. Alhoewel er behoorlijk goedkope woningen te koop zijn om op te knappen. Maar ik zie mijzelf niet dat kunnen. Na 2 jaar fysiotherapie ben ik gezakt voor mijn strikdiploma.
De KLM is te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. De maatschappij heeft Australië opgegeven en is nu druk bezig om in Brazilië te groeien. Recent is de derde bestemming in Brazilië toegevoegd. Daarnaast is verdere groei vrijwel niet mogelijk op haar hub, Schiphol. Norwegian heeft recent haar route tussen Schiphol en New York aangekondigd. Dus goedkope maatschappijen gaan de KLM aanvallen op hoogst winstgevende routes.
Joon is het antwoord van Air France op maatschappijen als Easyjet, Ryanair en Wizzair. De maatschappij heeft de route naar Mumbai en Teheran overgenomen van Air France. Dat iemand naar Teheran wilt snap ik niet. Maar goed, ik kom er toch niet binnen. Of Joon het gaat redden betwijfel ik.
Daarom zal ik helder zijn: ik geef geen cent voor de toekomst van deze groep. De holding is ten dode opgeschreven.