Een superbeeldmerk ‘maken’ (Tom Lassing)

Sommige bedrijven of steden hebben het geluk dat ze bedoeld of onbedoeld een fantastisch beeldmerk creƫren. Zo is de XXX van Amsterdam werkelijk een perfect beeldmerk gebleken. Het heeft het vrijheid, blijheid idee over Amsterdam wereldwijd op de kaart gezet en wie kent niet het beeld van de wallen en de coffeeshops van Amsterdam? Hoe prachtig past XXX daarbij.
De vlag van de stad Amsterdam wordt dan ook voor vlaggenkenners als de beste vlag van de wereld beschouwd. Geen andere vlag geeft zo goed weer waar het de vlag van is.
Grappig is het dat zoiets soms ook volkomen onbedoeld ontstaat.
Zo is het ‘beeld’ van Londen volkomen per ongeluk ontstaan.
In Londen werd vanwege de 2000 vieringen een reuzen reuzenrad geplaatst. Het kreeg de naam: Het oog van Londen mee.
Nu is de dat ‘Oog van Londen’ ‘het’ beeld van Londen geworden.
Ik zou bijna zeggen, wat doe je er aan?
Het is namelijk niet zo’n gelukkig beeld. Immers staat er op bijna iedere kermis wel een reuzenrad. Moet je als wereldstad ‘blij’ zijn dat het grootste reuzenrad op de wereld je beeldmerk is? Het kan ieder moment worden overschaduwd door een volgende stad die een nog grotere versie neerzet. Daarbij is het vrij nietszeggend over Londen.
Londen zou er goed aan doen om eens serieus te kijken naar waar deze stad voor staat. Je moet soms mazzel hebben zoals Amsterdam, maar mazzel kan je proberen af te dwingen door er goed over na te denken.