Eindhoven (Lodewijk Hof)

Eindhoven is de stad waar ik de meeste tijd van mijn leven heb doorgebracht. Ja ik ben geboren in Helmond en heb na omzwervingen (vooral in het blinden onderwijs) toch echt de meeste tijd in Eindhoven doorgebracht. Een stad die veel goede en slechte dingen heeft.
Eindhoven is een stad met ambities. Iets wat ik altijd kan waarderen. Maar de ambities van Eindhoven hebben een probleem: ze werken niet en de stad stevent af op een faillissement. Dat is niet zo raar. In Eindhoven ben je als raadslid onderscheidend als je de raadsstukken hebt gelezen. Niet zo slecht voor meer dan EUR 1,000 per maand. Uiteraard na belasting. Niet komen opdraven maakt niet uit. Je krijgt gewoon je geld. Dat noem ik nou slapend rijk worden. Een raadslid heeft het gepresteerd om een jaartje op vakantie te gaan. Ondertussen loopt het geld wel gewoon door. Heerlijk toch? Als iemand zich ooit afvraagt waarom ik politieke ambities heb: dit is toch een mooie reden? Uiteraard verschillen de tarieven per gemeente.
Eindhoven heeft een hoop potentieel. Potentieel dat makkelijk gerealiseerd zou kunnen worden. Zonder absurde investeringen in infrastructuur, gewoon door bestaande faciliteiten te gebruiken. Iedereen weet dat Eindhoven een innovatieve kracht heeft. De combinatie van TU/e en de High Tech Campus zorgen hiervoor. Dankzij de Dutch Design Week, begonnen als tentoonstelling voor Design Academy studenten is er een imago en boost voor de design sector. Maar dat is het. De industrie draait primair om DAF en VDL. Niets mis mee, de High Tech sector draait primair op NXP en ASML. Inderdaad zijn beide Philips spin offs.

Men zegt dat Eindhoven Airport belangrijk is. Dit omdat arbeiders uit Oost Europa dan ingevlogen kunnen worden. Je zou natuurlijk ook de werklozen uit Eindhoven aan het werk kunnen zetten. Kunnen die mensen de boel aldaar opbouwen. Als zakelijke luchthaven is het vliegveld een lachertje. De belangrijkste markten zijn in Zuid Europa gelegen. Zoveel zakelijk verkeer is er niet richting Izmir, Agadir, FEZ of Faro. Een vlucht naar London city Airport is gestaakt en het ziet er niet naar uit dat deze terug gaat komen. Het formeel Ierse Norwegian gaat de KLM aanvallen met goedkope lange afstand vluchten. Niets mis mee, maar dat doen ze vanaf Schiphol. Waarom niet vanaf Eindhoven? Blijft het vliegveld eigenlijk alleen over als een militair vliegveld. Zeer goede vooruitzichten want oorlog is er altijd. Alleen spijtig dat er in Eindhoven geen wapen exporterende bedrijven zitten.

Het echt grote probleem van Eindhoven is het tekort aan huisvesting en de gemeentelijke financiën. De gemeente Eindhoven stevent op een faillissement af. Daar kan je simpel iets aan doen: minder uitgeven. Stuur gewoon alle organisaties die subsidie krijgen een brief en vraag ze een plan voor functioneren zonder subsidie te gaan. Alles mag. Waarom heeft de stadsomroep 2 radiozenders en lijkt de jongerenzender (GlowFM) eg veel op een gewone hitzender? Zet op die frequentie gewoon ClassicFM of de doorstart van KinkFM. Weer eens iets anders. Daarnaast zou het niet onverstandig zijn om een operatie uit te voeren waarbij je ambtenaren gaat ontslaan. Ga minder doen, laat alle afval inzamelen door renegie of hoe de Van Gansewinkel fusie genaamd is. Laat ze ervoor betalen en klaar is kees. Dat de gemeente Eindhoven project ontwikkelaartje speelt, is mij altijd een raadsel gebleven. Er gaat een hoop mis en waarom zou de gemeente dat moeten doen? Voorkom je gênante drugslab vondsten in je panden (is in Eindhoven gebeurd). Daarnaast zou het niet onverstandig zijn om gewoon minder geld uit te geven. Gewoon niet meer uitgeven dan dat er binnen komt. Dan meteen de opgebouwde schuldenberg in een 25 tal obligaties stoppen. Geld sparen voor de aflossing. Na 3 jaar gewoon ieder jaar 1 obligatie aflossen. Is het gemanipuleer met de rente nog ergens goed voor geweest.

Om de tekorten qua woningen op te lossen zou ik heel makkelijk zijn. Eindhoven is opgedeeld in 3 delen, door de spoorlijnen. Ga die spoorlijnen in een tunnel stoppen. Op die grond bouw je dan flats met daar tussenin wat groen. De verhuur en verkoop van de grond kan de tunnels financieren. Verder is er eigenlijk geen grond meer beschikbaar in Eindhoven. Alhoewel de gemeente Eindhoven een stevige positie heeft. Mooi daar kunnen dan weer woningen gebouwd worden. 50% verkoop en 50% huur.

Dan heb je nog het ongezonde idee om een ICE verbinding met Duitsland te krijgen. Nou ben ik als slechtziende afhankelijk van het OV en ik kan zeggen: het OV naar Duitsland en België is verschrikkelijk. Mooi iets om aan te pakken. Maar om nou even 10 miljard uit te geven aan een HSL verbinding? Het Fyra debacle is nog vers in ieders geheugen. Daarnaast kan het ook heel simpel. Ga met Arriva praten. De dochter van Deutsche Bahn en de partij die in Limburg het openbaar vervoer regelt. Zou een kostendekkend plan gemaakt kunnen worden voor de route Eindhoven – Venlo – Dusseldorf – Dusseldorf Flughaben en Eindhoven – Heerlen – Aachen. Als het even kan een vertrek op ieder uur en na 5 a 6 jaar ieder half uur. Dan maar eens kijken naar een trein route Eindhoven – Weert – Antwerpen – Brussels Airport – Brussel. Nou maakt mij het traject niet veel uit. Ik zou gewoon een locomotief en wat treinstellen inzetten. Geen 10 miljard nodig. Gewoon wat planning.

Op het gebied van innovatie en duurzaamheid zou ik heel simpel zijn: neem alle bureaucratische maatregelen weg. Doe op alle stoplichten zonnepanelen. Doe dit ook op alle lantaarnpalen. Laat beide een glasvezel verbinding krijgen en ga een Eindhoven dekkend wifi netwerk opzetten. Gratis voor iedereen. Als het even kan zou ik 4 panelen erop doen. 1 voor de eigen stroom behoefte, 1 voor extra aflossing schuldenberg Eindhoven, 1 voor onderhoud en 1 voor de buurt. Mag de buurtvereniging wat mee doen.

Waarom ik mij niet beschikbaar stel en niet verkiesbaar ben? Ik zou het waarderen om in leven te blijven. Met mijn rechtse no nonsense gedachten is de kans erg groot dat ik weer bedreigingen per dozijn ga verzamelen. Daarnaast ga ik liever meer geld verdienen. Bijvoorbeeld met HofProfit. Waar u ook nog eens 30% korting krijgt als u de coupon Tom gebruikt.