General Electric moet zich opnieuw uitvinden

Advies kopen
Koers $ 26,60
 
Conclusie
    Dividendrendement loopt op naar 4%
    Koers-winstverhouding in lijn met groeiverwachting
    Goede lange termijn belegging in gespreide portefeuille
    Kopen tot $ 30, houden tot $ 33

 

Het begint er naar uit te zien, dat het geduld van beleggers met General Electric begint op te raken. Het bedrijf blijft al jaren achter bij de concurrentie als het gaat om de ontwikkeling van groei van omzet en winst. Er bestaat waardering voor de strategie van CEO Immelt om GE meer en meer om te bouwen naar een samenhangend industrieel conglomeraat. Maar de ombouw duurt lang, omdat Immelt op veilig speelt en slechts kleine stapjes zet. De onvrede komt tot uiting in een lage beurskoers en lage waarderingen. De koerswinstverhouding is aan de lage kant, zeker voor een bedrijf waar de industriële component zo zwaar in mee weegt.

Daar staat dan weer tegenover, dat GE voldoende ruimte heeft om te verbeteren. Zoals GE zelf aangeeft, kunnen kosten voor een langere periode met $ 1 miljard per jaar omlaag. Bovendien kan de kwaliteit van de portfolio omhoog door non-core assets de deur uit te doen. Voor dit jaar alleen al zal GE voor een bedrag van $ 4 miljard desinvesteren. Dat zal er uiteindelijk allemaal in moeten uitmonden, dat GE zijn marges op het niveau van de concurrentie weet te brengen.

Als de overname van Alstom slaagt, dan zal dit voor de markt een teken zijn, dat GE zich eindelijk wat meer gelegen laat liggen aan de wensen van de markt. Dat kan de koers een broodnodige impuls geven. Die koers wordt trouwens toch al ondersteund door een programma van inkoop van eigen aandelen. De belegger mag zich bovendien verheugen in een gestaag verbeterend dividendrendement. Het moment lijkt derhalve aangebroken GE op te nemen in de beleggingsportefeuille.
 
Bedrijfsprofiel
General Electric Company (GE) is een multinationaal en mondiaal opererend technologie, elektronica en dienstenconcern. GE is tevens het grootste conglomeraat ter wereld en het op een na grootste bedrijf ter wereld. Het hoofdkantoor is gevestigd in Fairfield, Connecticut in de Verenigde Staten.

Opgericht door Thomas Edison, die met de uitvinding van de elektrische lamp misschien wel een van de beroemdste uitvindingen ooit deed, ontwikkelt en verkoopt General Electric (GE) producten voor het opwekken, distribueren en toepassen van elektriciteit. Niet alleen huishoudelijke apparatuur rolt van de productiebanden bij GE, maar ook zeer veel industriële producten. Denk hierbij aan het produceren en ontwikkelen van straalvliegtuigmotoren, treinen en medische apparatuur. Daarnaast is GE actief in halfgeleiders, het maken van plastic, in energie en in water. Een belangrijk onderdeel van GE is GE Capital. Deze divisie is de bancaire en financiële poot van GE. Het houdt zich bezig met de interne financieringsbehoefte van GE, maar is ook actief in de kredietverlening aan bedrijven en particulieren
 
Groot geworden door autonome groei, is GE ook een bedrijf dat wil groeien door het overnemen van andere bedrijven. Honderd overnames per jaar zijn geen uitzondering voor GE.
 
In 2013 kwam de omzet uit op een bedrag van $146,240 miljard. Dat was een heel kleine daling ten opzichte van 2012. Ook de winst van ruim $ 14,03 miljard stagneerde ten opzichte van een jaar eerder. De winst per aandeel bedroeg $ 1,64 en het dividend per aandeel kwam uit op $ 0,76. De marktkapitalisatie bedraagt $ 266,9 miljard.

Alstom
Het ziet er naar uit, dat de tijden van de grote fusies en overnames weer terug keren. Dat is vooral te zien in de farmacie, waar het Britse AstraZeneca en het Amerikaanse Pfizer nadrukkelijk aan elkaar ruiken. Het ziet er naar uit, dat ook General Electric het pad is ingeslagen van grote overnames. Er worden gesprekken gevoerd met het Franse Alstom, een bedrijf gespecialiseerd in het bouwen van turbines voor energiecentrales en in het bouwen van netwerken voor de distributie van elektriciteit. Daarnaast is Alstom sterk in transport. Het bouwt treinen. In dat laatste onderdeel is GE echter niet geïnteresseerd. Het wordt daarom een gedeeltelijke overname. Dat ligt waarschijnlijk politiek ook minder gevoelig. De Franse overheid heeft een verleden als het gaat om het verbieden van overnames, die niet het belang van Frankrijk dienen. Alstom zelf zal geen verzet bieden tegen een overname. Het bedrijf kwakkelt al jaren en dankt zijn bestaan feitelijk aan de orders van de Franse overheid, die het bedrijf in het verleden al herhaaldelijk financieel is bijgesprongen. Ook grootaandeelhouder Bouygues zal zich niet verzetten. Alstom zal toegevoegd worden aan de divisie Power and Water, dat in 2013 een omzet had van $ 24,8 miljard.

De overname van Alstom dient voor GE en zijn CEO Jeffrey Immelt meerdere doelen. Het krijgt in een klap een behoorlijk aandeel op de Europese markt voor energie en alles wat daarmee samenhangt. Het kan de concurrentie aan met grote spelers op de Europese markt als Siemens en ABB. De overname, die gewaardeerd wordt op een bedrag van $ 13 miljard, komt bovendien op een moment, dat Europa zich eindelijk economisch opricht uit een crisis van meer dan vijf jaar. GE zal de overnamesom betalen uit het bedrag van $ 57 miljard, dat het buiten de VS heeft staan. Op die manier hoeft er geen belasting over betaald te worden in het moederland. Aan het einde van 2013 had General Electric een kaspositie van $ 89 miljard.
 
De concurrentie zit echter niet stil. Het Duitse Siemens heeft een tegenbod gelanceerd. De Duitsers willen hun divisie hogesnelheidstreinen overdoen aan Alstom in ruil voor de divisie energie. De Duitsers gokken er op, dat de Franse overheid liever twee Europese kampioenen ziet groeien rondom respectievelijk Alstom (transport) en Siemens (energie), dan dat een van de Franse industriële paradepaardjes in Amerikaanse handen komt. Jeffrey Immelt zal met sterke argumenten moeten komen om de Franse regering te overtuigen

Een succesvolle overname zou ook de positie van CEO Immelt versterken. De laatste jaren groeit de kritiek op zijn persoon, zeker op Wallstreet. Sinds zijn aantreden in 2001 is het met de beurskoers alleen maar minder geworden, terwijl ook de omzetgroei zeer te wensen overlaat. De omzet is anno 2014 niet groter dan in 2005. Binnen de financiële wereld leeft de overtuiging, dat het tijd wordt om deze relatieve stagnatie te doorbreken om zo tegelijkertijd de beurskoers een impuls te geven. Een overname a la Alstom zou tegelijkertijd een breuk betekenen met de strategie van Immelt om kralen te rijgen. Onder zijn regime zijn overnames zelden groter van omvang dan $ 5 miljard.
 
Het zou bovendien het belang van GE Capital versneld terugdringen. In 2008 sleurde GE Capital bijna het hele bedrijf mee de ondergang in. Sindsdien is het beleid erop gericht het belang van de financiële tak terug te dringen. Voor dit beleid heeft Immelt de handen op elkaar weten te krijgen, maar nog steeds weegt GE Capital voor ongeveer 40% in de omzet mee. De overname van Alstom zou meer dan € 20 miljard aan de industriële poot toevoegen en daarmee de balans versneld de goede kant op laten doorslaan. Overigens brengt GE nog dit jaar een deel van zijn bancaire activiteiten naar de beurs onder de naam Synchrony Financial. Het betreft hier het onderdeel consumentenkrediet. Uiteindelijk moet het aandeel van GE Capital tot onder 30% zakken.
 
Met de overname van Alstom zou GE ook in een klap voldoen aan een tweede wens van veel beleggers. Het bedrijf is een conglomeraat van activiteiten die vaak amper met elkaar te maken hebben en elkaar dus niet versterken. De wens leeft, dat GE zich omvormt tot een wereldomspannend industrieel bedrijf, waarbij de nadruk op infrastructuur ligt: energieopwekking, luchtvaart, spoor en eventueel mijnbouw. Het gaat dan om activiteiten die wereldomvattend zijn, kapitaalintensief met een hoog technologisch gehalte en die veel managementaandacht per project vragen. Op die manier zou GE zich nadrukkelijker kunnen onderscheiden van concurrenten als Caterpillar, Siemens of Emerson. Door deze unieke combinatie van kwaliteiten zou General Electric de gunst van de belegger terug winnen. Het is derhalve niet ondenkbaar, dat GE de komende jaren alsnog gaat besluiten om divisies als appliances en verlichting van de hand te doen.
 
Resultaten
General Electric presenteerde cijfers over het eerste kwartaal die gunstig vielen in de markt. De omzet daalde licht (2%) en kwam uit op een bedrag van $ 34,2 miljard tegen een marktconsensus van $ 34,4 miljard. GE toonde zich echter in het bijzonder tevreden over Europa, waar de resultaten beter waren dan verwacht. De omzet in China groeide met 7% en dat was in lijn met de verwachtingen. De industriële poot deed het goed met een organische groei van 8%.

Ondanks de dalende omzet wist GE de winst en de marges te verbeteren. Dat kwam mede door bezuinigingen ter waarde van $ 250 miljoen in het eerste kwartaal. De winst per aandeel kwam uit op $ 0,33. Dat was $ 0,01 boven marktconsensus. De uitkomst is wel minder dan de $ 0,39 van het jaar daarvoor. Maar in dat getal weegt de eenmalige opbrengst van de verkoop van NBC zwaar mee. De verkoop leverde de belegger $ 0,10 per aandeel op.
Voor heel 2014 blijft GE bij de verwachting, dat de omzet dit jaar tussen 4% en 7% zal stijgen. Voor de winst verwacht men een dubbelcijferige groei.
 
Niet alleen viel de winst per aandeel de markt mee, maar ook de marge van de industriële poot verbeterde. Die steeg van 12,9% naar 13,4%. Overal moet de industriële marge in 2016 uitkomen op 17%. Over heel 2013 bedroeg deze marge 15,7%.
 
Uitgesplitst naar divisies valt op, dat juist de grote divisies goed presteerden. Oil & Gas profiteerde van de Schalieboom in de VS. Aviation kon profijt trekken van de betere gang van zaken in de luchtvaart. Maatschappijen gaan weer nieuwe vliegtuigen bestellen en GE is toeleverancier voor zowel Airbus als Boeing. De negatieve gang van zaken bij Healthcare komt grotendeels op het conto van de onzekerheid rondom Obamacare en zou derhalve een tijdelijk karakter moeten hebben.
 
Voor GE Capital geldt, dat dit bedrijfsonderdeel nog steeds doende is zich te ontworstelen aan de nasleep van de crisis van 2008. Het heeft nog steeds last van behoorlijke afschrijvingen, die de gunstige ontwikkeling van het operationeel inkomen teniet doen. Zoals gezegd, werkt het management er hard aan om het aandeel van GE Capital tot onder 30% te duwen. Voor veel beleggers mag GE helemaal afscheid nemen van de financiële poot. Ze betwijfelen of Capital meerwaarde heeft.

Wat wel zorgen baart, is de stagnatie in de orderinstroom. Die bleef steken op $ 23,7 miljard. Toch omschreef Jeffery Immelt het zakelijk klimaat als tamelijk gunstig en welwillend. Dat zou moeten betekenen dat in het tweede kwartaal de orderinstroom moet versnellen.
 
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen of wilt u meer informatie over de diensten van ER Capital Vermogensbeheer dan kunt u gebruik maken van onderstaande link.
 

KLIK HIER