Inflatie goed voor Japan

{jcomments off}Jarenlang is de Japanse economie vervloekt geweest vanwege de aanhoudende deflatie. Dalende prijzen zorgden ervoor dat consumenten geen haast hadden met bestedingen. En het gebrek aan groei van de binnenlandse…

Jarenlang is de Japanse economie vervloekt geweest vanwege de aanhoudende deflatie. Dalende prijzen zorgden ervoor dat consumenten geen haast hadden met bestedingen. En het gebrek aan groei van de binnenlandse bestedingen heeft een rem gezet op de economische groei. Na 10 jaar van dalende consumentenprijzen lijken de gebeden te zijn verhoord en is er eindelijk sprake van wat inflatie. Een lichte inflatie is het smeermiddel voor een economie.
Volgens doemdenkers is het te vroeg om te juichen. De huidige inflatie is namelijk veroorzaakt door de gestegen olie- en grondstofprijzen (cost-push inflatie) en niet vanwege de sterke vraag van consumenten (demand-pull inflatie). En dus zouden we te maken hebben met de ‘verkeerde’ inflatie.
Maar is de term cost-push inflatie wel op zijn plaats als je bedenkt dat de gestegen olieprijs te verklaren is door de sterke vraag vanuit China? Volgens British Petroleum (BP) was China in 2007 verantwoordelijk voor 52% van de groei van de wereldwijde energieconsumptie. Dat is een teken dat het economisch goed gaat in China en Japan profiteert daarvan als belangrijke handelspartner. De inflatie is dus wel vraaggedreven en wordt veroorzaakt in het buitenland. Japan importeert inflatie. En dat hoeft geen verkeerde inflatie te zijn. Het inflatiecijfer is in mei naar een tienjarig hoogtepunt van 1,3% (op jaarbasis) gestegen. Kijken we naar het kerninflatiecijfer, dus exclusief voedsel en energie, dan zien we dat er nog steeds sprake is van deflatie: een daling van 0,1% (zie de grafiek in het weekblad).
 
Maar waar het om gaat, is de perceptie en de verwachtingen van de Japanse consumenten. Uit een enquête, gehouden door de centrale bank van Japan (BoJ), blijkt dat huishoudens uitgaan van een prijsstijging van 7% in de komende 12 maanden. Deze verwachting zorgt ervoor dat de consument uiteindelijk het geld onder het matras vandaan haalt en meer gaat besteden. Dit kan de binnenlandse economie een impuls geven.
In de jaren van deflatie hebben de Japanners massaal gespaard. Een schatting van de BoJ gaat er van uit dat het vermogen van Japanse huishoudens zo’n ¥ 1500 biljoen bedraagt (€ 9 biljoen). Een deel daarvan staat op rekeningen waarop nauwelijks rente wordt vergoed of ligt letterlijk onder het matras.
De gemiddelde Japanner moet wennen aan de nieuwe wereld van inflatie. De jongere generatie heeft nog nooit prijsstijgingen meegemaakt. Degenen die 15 jaar geleden afstudeerden en een baan vonden, zijn nu 37 jaar oud. Uit bevolkingsstatistieken blijkt dat 26 miljoen Japanners 39 jaar of jonger zijn. Dat betekent dat een vijfde van de bevolking nooit inflatie heeft gekend als meerderjarige.
Zo heeft Kirin Holdings, de grootste bierbrouwer van Japan, in februari de bierprijzen voor het eerst in 17 jaar verhoogd. Een hamburger van McDonalds kost in Japan vandaag de dag ¥ 100, ten opzichte van de ¥ 130 van acht jaar geleden en dezelfde prijs als in 1973. Wanneer de bevolking doorkrijgt dat prijzen definitief gaan stijgen, zal dit een aansporing zijn om de aanschaf van duurzame goederen niet langer uit te stellen.
Japan is één van de weinige landen die op deze manier kan profiteren van inflatie. De inflatie is mild in tegenstelling tot die van bijvoorbeeld India (+7,81%), China(7,7%), de VS (+4,2%) en de eurozone (+4%). Daarnaast behoort Japan qua olieverbruik tot de meest efficiënte landen ter wereld.
Volgens de OESO zullen consumenten dit jaar genoeg spenderen om Japan voor een recessie te behoeden. Het eerste bewijs: in het eerste kwartaal was de toename (+0,8%) van bestedingen van huishoudens verantwoordelijk voor de helft van de economische expansie. Het IMF voorspelt dat de economische groei in Japan zal uitkomen op 1,4%, bijna drie keer zoveel als voor de VS wordt verwacht, omdat consumentenbestedingen compensatie zullen bieden voor een afname van de export.
Marco Balk
Intereffekt Investment Funds

Geraadpleegde bronnen:  
The Extra Blah! #62 & #64; KBC Financial Products
“Futon Money” Buoys Japan as inflation spurs “buy now” mindset; Bloomberg by Jason Clenfield
Deflation generation fears price rises; The Yomiuri Shimbun

Voor de bijbehorende grafiek verwijzen wij u naar het weekblad.