Koers van Facebook is verdubbeld. Tijd om afscheid te nemen

De beleggerswereld staat weer aan de vooravond van het cijferseizoen. Traditiegetrouw biedt dat slimme beleggers grote kansen. Het draait er uiteindelijk om, het sentiment van de belegger en van de analist ten opzichte van een bepaald aandeel juist in te schatten. Ook moet de slimme belegger in staat zijn te beoordelen in hoeverre een bedrijf de verwachtingen van de genoemde gemeenschap kan overtreffen of juist niet.

 
Facebook is misschien wel een schoolvoorbeeld hoe te handelen. In 2012 ging Facebook met veel bombarie naar de beurs voor $ 38 per aandeel. De vreugde was van korte duur en in de loop van de maanden halveerde het aandeel nagenoeg in waarde. In juli van dit jaar kwam eindelijk de ommekeer. De winst per aandeel bedroeg USD 0,19 en dat was een stuiver hoger dan de markt verwachtte. Op basis van deze mooie resultaten en de guidance van het bedrijf stelden analisten hun verwachtingen voor de winst per aandeel (wpa) opwaarts bij. Voor heel 2013 komt de wpa nu uit op USD 0,72 en voor 2014 is de verwachting USD 0,96.

De uitkomsten over het tweede kwartaal maakten een einde aan de twijfel over de verdiencapaciteit van het bedrijf. Mark Zuckenberg, oprichter en CEO van Facebook, kon beleggers laten zien, dat zijn inspanningen om ook op smartphones en tablets grootschalig te adverteren succesvol waren. Mobile advertising bedroeg in het 2de kwartaal 41% van de advertentie-inkomsten tegen 30% in het eerste kwartaal. Volgens Zuckenberg was het bovendien nog maar een kwestie van tijd voordat mobile devices belangrijker voor de adverteerder is dan de laptop en de PC.
 
Beleggers zagen de uitkomsten als een motie van vertrouwen en vervolgens begon de koers te stijgen. De stijging hield aan, omdat allengs meer en meer sceptici op de rijdende trein wilden springen.
 
De koers kreeg nog een extra steuntje in de rug, toen in september Mark May, analist bij Citi, een positief rapport schreef over Facebook. Hij stelde ondermeer, dat de huidige trend bij het bedrijf houdbaar was en daarmee ook het winstpotentieel. Hij verhoogde het koersdoel van $32 naar $55.
 
Het vreemde is, dat de analist in zijn rapport spreekt over een plotselling keerpunt in de verdiencapaciteit van Facebook. Dat klinkt alsof het robustere groeipad, waar de resultaten over het 2de kwartaal, plotseling uit de lucht kwam vallen. Dat is geenzins het geval. Zuckenberg en de zijnen hebben meer dan een jaar gewerkt om de mobiele strategie meer handen en voeten te geven. Scepsis verhinderde analist en belegger om deze inspanning op waarde te schatten. Die scepsis is na het tweede kwartaal als sneeuw voor de zon verdwenen. De wezenlijke verandering sinds juli is, dat Wallstreet nu van Facebook houdt, wat weer tot uitdrukking komt tot positieve bijstellingen voor de winsverwachting.
 
En dus lijkt het moment aangebroken om afscheid te nemen van het aandeel. Juist door al die opwaartse bijstellingen is het nagenoeg onmogelijk geworden om de belegger nog positief te verrassen. Als het bedrijf, zoals gebruikelijk, de verwachte winst per aandeel met 1 à 2 centen overtreft, dan zal dat eerder als een teleurstelling ervaren worden. Het is daarom beter om nu afscheid te nemen van het aandeel en dat kan erg winstgevend zijn. Sinds juli is de koers meer dan verdubbeld.

Trendzoeker.nl