KPN, onze nationale trots (Hans van Rossum)

Laat ik beginnen de KPN een compliment te geven: alle medewerkers, zowel die aan de telefoon als bezoekende technici als die in hun winkels zijn aller-vriendelijks en behulpzaam. Of ze ook commercieel scherp genoeg zijn vraag ik me af na een recente ervaring. Ik heb sinds kort een wat uitgebreider pakket voor telefoon, tv en internet en een technicus zou na telefonische afspraak komen voor installatie. Een week voor zijn komst kreeg ik onverwachts een grote doos toegestuurd. Bij navraag werd mij verteld, dat daarin een nieuw modem zat, wat ik nodig zou hebben bij het nieuwe abonnement. Toen de technicus kwam bleek mijn bestaand modem echter reeds up-to-date genoeg. “Wat doe ik met het nieuwe – onuitgepakte – modem”, vroeg ik. Het antwoord was dat ik het mocht houden. Ik vond dat wat vreemd en bracht het daarom naar de lokale KPN winkel. Daar werd me gezegd, dat ze het (nieuwe, onuitgepakte) modem gingen vernietigen; vernietigen was voor hen goedkoper dan opsturen naar het technisch centrum.
Je kan het je toch niet voorstellen: mij een nieuw modem toesturen wat ik niet nodig had en dat nieuwe modem dan vernietigen omdat terugsturen te veel kost.
De wegwerp maatschappij ten top. KPN zal wel niet de enige zijn die zo met zijn nieuwe apparatuur omgaat, maar het geeft ook wel te denken hoe KPN commercieel in elkaar zit en waarom ze het financieel niet zo supergoed doen. Misschien kan de nieuwe financiële man, ex-minister de Jager dit soort verspilling aanpakken?

—-

Redactie: Er is een officiële reactie van KPN gekomen:

Geachte redactie van Beursblik,

Beste Hans,

Allereerst bedankt voor je compliment, goed om te lezen dat je naar tevredenheid bent geholpen door onze collega’s. Wij stellen bij KPN graag alles in het werk om onze klanten goede service te verlenen. Echter, waar gewerkt wordt, worden helaas ook wel eens fouten gemaakt. Dat bewijst het tweede gedeelte van je blog wel. KPN is zeer bewust bezig met de wereld om ons heen en de samenleving waarin wij leven, ook het milieu heeft bij ons een streepje voor. Wij betreuren het dan ook dat deze informatie aan je is verstrekt.

Voor alle modems geldt dat wij ze graag retour ontvangen, dit kan door ze op te sturen (zie de link onderaan dit bericht), maar ook de monteur kan het modem weer meenemen. De modems die gebruikt kunnen worden met onze huidige producten en diensten worden, na uitgebreide keuring, weer hergebruikt. De modems die te oud zijn geworden voor gebruik, worden onder toezicht van strenge milieuregels, uiteindelijk gerecycled.

We blijven werken om deze informatie binnen onze hele organisatie beter bekend te maken, op die manier doen we niet alleen onszelf, maar ook de samenleving waarin we wonen, een groot plezier. Bedankt dat je dit verhaal met ons hebt gedeeld.
Vriendelijke groet,

Allart

Community Manager
KPN Webcare
http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/15196#gs=eyJndWlkZUlEIjo2NDQsInF1ZXN0aW9uSUQiOjEsInJlc3BvbnNlSUQiOjEsImd1aWRlU2Vzc2lvbiI6Ik9IQ2VSSy1sIiwic2Vzc2lvbklEIjoiT0hDZVJLLWwifQ