Microsoft heeft tijdig de bakens verzet

Advies: Kopen
Koers d.d. 28-03-2014: $ 40,30
 
Conclusies
Dankzij haar sterke productportfolio heeft Microsoft grote kans om een vooraanstaande rol in the cloud te gaan spelen
Microsoft wil groot worden in hardware om concurrenten als Apple en Google op hun eigen terrein te verslaan
Microsoft kan lagere marges accepteren voor zijn nieuwe activiteiten, omdat overall marges hoog blijven dankzij de brede traditionele portefeuille
Al in 2015 gaat de groei van de winst versnellen. Bovendien wordt ook het dividendrendement steeds aantrekkelijker
Microsoft is kopen tot $ 45; houden tot $ 50 en daarna verkopen
 

Company profile
Microsoft is een Amerikaanse computersoftwareproducent, gevestigd in Redmond (Washington). Microsoft is het grootste softwarebedrijf ter wereld en vooral bekend van de besturingssystemen MS-DOS, Windows en kantoorsoftware zoals Microsoft Office. Ook verkoopt het bedrijf toetsenborden, computermuizen, muziek- en videospelers en een aantal computerspellen. Bijvoorbeeld de Age of Empires-reeks. Ook geeft Microsoft veel spellen voor hun spelcomputer uit: de Xbox en later voor de opvolger daarvan, de Xbox 360. Microsoft is de verwezenlijking van de Amerikaanse droom.

In 1983 begonnen Bill Gates en Paul Allen met de bestorming van de wereld en kwamen na een aantal jaren al hun naam tegen op de Forbes lijst van de rijksten der aarde. Het assortiment van Microsoft strekt zich uit van bedrijfssystemen voor pc’s en netwerken tot aan server software voor client-server omgevingen. Typerend voor Microsoft is hun kunst om nieuwe markten te ontdekken en als anderen hun voor zijn, en het is interessant voor Microsoft, dan volgt een enorme inhaalrace. Niet alleen computers hebben de aandacht van Microsoft. Ook “game consoles” zoals de Xbox, mobiele telefoons of “home entertainment” hebben de volle aandacht.
 
In het Gebroken boekjaar 2012/2013 had Microsoft een omzet van $ 77,8 miljard. De winst kwam uit op $ 22,2 miljard en de winst per aandeel bedroeg $ 2,62. Het dividend kwam uit op $ 0,92 per aandeel, wat een rendement vertegenwoordigt van2,6%. De marktkapitalisatie bedraagt op het moment van schrijven $ 334,5 miljard.
 
Transformatie
Welbeschouwd is het Microsoft van 2014 niet meer het Microsoft van zijn beginjaren. Toen was het bedrijf een pur sang softwaremaker, dat zich vooral richtte op de zakelijke markt. Vandaag de dag is het bedrijf in gevecht met partijen als Google en Apple om marktaandeel op de mobiele markt en de markt voor home entertainment. Om in die slag kans van slagen te hebben is het bedrijf zelf hardware gaan maken en heeft het het Finse Nokia overgenomen, dat ooit ’s-werelds grootste producent van mobiele telefoontjes was, maar evenals Microsoft de slag om de mobiele markt dreigt te verliezen.
De vraag is of het geesteskind van Paul Allen en Bill Gates kan aanhaken bij de concurrentie. Het is nog te vroeg om daar een definitief oordeel over te vellen, maar de eerste tekenen zijn bemoedigend. De cijfers over het tweede kwartaal mochten er zijn. De omzet groeide met een gezonde 14% naar een bedrag van $ 24,5 miljard, waar de analisten op $ 23,7 miljard hadden gerekend. De winst groeide met 2,8% aanmerkelijk minder snel en kwam uit $ 6,56 miljard. De winst per aandeel kwam uit op $ 0,78. Dat was fors beter dan de verwachte $ 0,68 per aandeel.

De hardware presteerde goed in het laatste kwartaal van 2013. De introductie van de nieuwe Xbox one ging in dat kwartaal ruim 3,9 miljoen maal over de toonbank. Dat was boven verwachting, maar dat de ‘oude’ Xbox 360 ook nog ruim 3,5 miljoen maal verkocht werd, mag een klein wonder heten en een sterke meevaller. Dat gold trouwens ook voor de verkoop van Surface, de tablet van Microsoft. Daar boekte Microsoft een omzet van ruim $ 893 miljoen. Dat was veel beter dan de verwachte $ 640 miljoen. In totaal groeide de omzet van de hardware devices met maar liefst 68% tot een bedrag van $ 4,7 miljard. Het slechte nieuws was echter, dat de brutowinst daalde met maar liefst 46% naar een bedrag van $ 411 miljoen. De oorzaak is, dat de introductie van een nieuw device als de Xbox One tegen afbraakprijzen geschiedt. Dat blijkt ook wel uit de brutomarge voor de hardware. Die bedroeg 9%. Die marge zal waarschijnlijk in de loop van de tijd verbeteren, als de prijs van de componenten gaat dalen, er meer devices verkocht worden en de productie efficiënter gaat verlopen. Toch zal een brutomarge van 83%, zoals die bij de verkoop van enterprisesoftware behaald wordt, volledig buiten bereik blijven. Het is de prijs, die Microsoft moet betalen om op de diverse markten met Apple en Google te kunnen concurreren. Het aandeel hardware zal trouwens blijven toenemen als Nokia eenmaal compleet is geïntegreerd in Microsoft. De brutomarge voor alle activiteiten van Microsoft kwam uit op 66,2%. Er zijn niet veel bedrijven die kunnen bogen op een dergelijke marge.
 
Microsoft ontwikkelt zich niet alleen tot een producent van hardware voor de mobiele markt en voor de markt voor home entertainment. Het bedrijf ontwikkelt zich in razend tempo tot een grote speler in the cloud. Het is nu na Amazon.com de tweede speler.
De snelle opmars van Microsoft is in de eerste plaats te danken aan het succes van Office 365. Veel van de zakelijke klanten van Microsoft die Office software en Windows server software gebruiken, zullen waarschijnlijk nagenoeg geruisloos overgaan op Office 365.De snelle en succesvolle overgang naar de onlinedienst Office 365 maakt aannemelijk dat veel van deze klanten geporteerd zullen zijn om andere clouddiensten af te nemen, zoals Lync, Exchange en Active directory en Yammer.
 
Behalve Office 365 zijn de verwachtingen ook hooggespannen rond clouddienst Azure gebouwd rondom Windows Server 2012 R en System Center 2012 R. Veel bedrijven ontworstelen zich meer en meer aan de recessie en willen nu de IT-backbone van het bedrijf up to date brengen. Microsoft telt heel veel zakelijke klanten die sinds jaar en dag gebruik maken van Office software en Windows servers. De gedachte is nu, dat deze klanten bijna vanzelfsprekend zullen overgaan van de traditionele softwarediensten naar de nieuwe clouddiensten. In die zin heeft Microsoft betere vooruitzichten dan de huidige marktleider in webbased services  Amazon. Com, die deze natuurlijke achterban niet heeft.

De inkomstenstromen uit de clouddiensten zijn nog tamelijk beperkt, maar de groei is met meer dan 100% in het tweede kwartaal onstuimig te noemen.  De omzet uit de cloud bedroeg een bescheiden $ 1,78 miljard. Een sterke positie in de cloud is voor een bedrijf als Microsoft van levensbelang, omdat juist daar de grote groei verwacht wordt. De hoogtijdagen van de PC, de server en de daarbij behorende software liggen inmiddels achter ons. Dat was echter wel de kern van het bedrijf Microsoft. Het is dus ook voor het geesteskind van Bill Gates de hoogste tijd om de bakens definitief te verzetten. De keuze voor Satya Nadella als nieuwe CEO onderstreept hoe belangrijk de cloud voor het bedrijf is. Nadella was hoofd van de afdeling die de cloudstrategie vorm moest geven.
 
Het is juist de snelle groei van de cloud en de daarbij behorende vooruitzichten, die de nabije toekomst voor Microsoft er goed doen uitzien. Daar mogen we nog aan toevoegen, dat het traditionele bedrijf van Microsoft het nog steeds uitstekend doet. Serverinkomsten groeiend met 12% en die uit officesoftware met 10%. Zodoende kan het bedrijf nog steeds marges laten zien, waar de meeste concurrenten alleen maar van kunnen dromen. Wij denken, dat het aandeel Microsoft in geen enkele portefeuille misstaat.

Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen of wilt u meer informatie over de diensten van ER Capital Vermogensbeheer dan kunt u gebruik maken van onderstaande link.
 
KLIK HIER