Olie de mop van het jaar

Record na record, men schreeuwt in de pers 150, 175, 200+, en het lijkt dan ook nog te gaan gebeuren. Kan de olie nog hoger? Is die $ 150 mogelijk, dit jaar nog? Ik zeg: waarom niet? Het is mogelijk, maar… Record na record, men schreeuwt in de pers 150, 175, 200+, en het lijkt dan ook nog te gaan gebeuren. Kan de olie nog hoger? Is die $ 150 mogelijk, dit jaar nog? Ik zeg: waarom niet? Het is mogelijk, maar net zo goed kan er een zeer behoorlijke daling komen, tot rond $ 100. En dan nog hoeft het niet voorbij te zijn.

Olie gaat door het dak!
Nog hogere prijzen, wie had vorig jaar rond deze tijd durven te denken dat de olie naar de $ 130 zou opklimmen? Vrijwel niemand. Ik had het er wel over, tot de $ 125, maar het Zwarte Goud stoot door tot ver boven dat niveau. Moeten we nu al meteen uitgaan van die $ 150? Het zou zo maar kunnen. Op 1 mei, toen ik in New York was, zag ik op de schermen een prijs van $ 109, herinner ik me nog goed. Vandaag zijn we 20 dagen verder en staat de olieprijs op $ 130. Dat is in 20 dagen gemiddeld $ 1 per dag erbij. Daar moeten we ons toch even bij achter de oren krabben, ik in ieder geval wel.

Op de grafiek (zie het weekblad) heb ik symbolisch maar een vraagteken gezet want, nogmaals, de olieprijs kan nu al $ 15 tot $ 25 omlaa,g maar er kan ook nog $ 20 tot $ 25 bij. Ik denk dat ik wel in kan schatten waarom olie nu plots zoveel omhoog knalt. De bewijzen zien we aan het verloop van de Transport Index. Grote bedrijven blijken grote winsten te maken door het duurder worden van de olie terwijl men daar eigenlijk veel last van zou moeten hebben. Ook oude economie bedrijven die veel energie verbruiken blijken eraan te verdienen momenteel door het explosief stijgen van de olieprijs. Hoe kan dat nu? Het zijn financiële truckjes, men hedged de olie of andere gerelateerde producten via de NYMEX om zo de prijsstijgingen op te vangen. Dat gaat om grote bedragen omdat het ook om grote hoeveelheden verbruik gaat. Een groot bedrijf zou tussen 10 à 15% van zijn omzet nodig hebben om dat te betalen. Transport gerelateerde bedrijven kunnen al boven 20% uitkomen.

We weten dat ze dat via deze weg proberen te compenseren, maar aan de andere kant berekent men de kosten wel door naar de klant. Bijna onvoorstelbaar, maar het gebeurt gewoon. Door deze constructies massaal op te zetten, ontstaat er onderaan de markt een speculatieve vraag naar olieproducten, naar futures wel te verstaan, ofwel derivaten. Door deze gang van zaken duwt de speculatieve vraag de prijs enorm omhoog en, hoe raar het ook klinkt, de grote spelers verdienen door de hefboomwerking vele miljoenen op hun uitgezette contracten om een prijsstijging te compenseren. De grote jongens binnen de transportsector, of oude economie, profiteren dus van 2 kanten aan de stijgende olieprijs. Dat zou een reden kunnen zijn waarom ook juist deze index (de Transport Index) zo fors oploopt samen met de stijging van de olieprijs.

Voor ons als consument is het wel allemaal zuur natuurlijk, want u kunt moeilijk oliefutures gaan kopen om uw verbruik aan de pomp te compenseren. En zo ziet u maar: de grote jongens hebben ons weer te pakken. Dat is de gang van zaken tegenwoordig, zo zit de grotemensenwereld momenteel in elkaar. Het wordt er met de dag minder leuk door.

Inflatiecijfers kloppen niet
We kijken dan ook even naar de prijs aan de pomp in de VS en de inflatie van vorige maand (april). Een van de factoren om de markt lager te sturen, is de grote stijging van de PPI in april. De kerninflatie kwam uit op +0,4%, wat 2 keer zoveel was als verwacht. En dan komt de mop van het jaar: de inflatie met energie en voedsel groeide slechts met 0,2% in de maand april, door gelijkblijvende voedselprijzen en (let op) lagere energiekosten. Men verwachtte het net andersom, 0,2% kern en 0,4% totaal.

Maar wat zien we op de grafiek in april? Men gaat uit van een seizoenberekening en blijkbaar niet van de werkelijke kosten. Hetzelfde haalde men ook al uit bij de CPI cijfers vorige week. De werkelijke en zodoende ook ware inflatie moet veel hoger uitkomen over de maand april, aangezien er niets klopt van de stelling dat de energieprijzen lager waren. De energiekosten waren veel hoger over april, zoals u duidelijk op de grafiek kunt zien als we naar de benzineprijs kijken (prijzen VS). Het blijven kunstenaars, die Amerikanen.

 

Guy Boscart
US Markets
Voor de bijbehorende grafieken verwijzen wij u naar het weekblad.