Tien jaar Twitter. Tien jaar verlies (Jack Hoogland)

U hebt het vorige week vast wel meegekregen. Twitter vierde haar tiende verjaardag. In de reguliere media zag ik allerlei lovende berichten over hoe vernieuwend Twitter was, en hoe belangrijk Twitter nu nog steeds is. Wat de reguliere media er  niet bij vertelde, is dat Twitter weliswaar al tien jaar bestaat, maar dat het óók al tien jaar lang verlies lijdt. En niet zo’n béétje verlies ook. Hier zien we dat Twitter de afgelopen drie jaar meer dan $500 miljoen per jaar verlies leed.

Hoe kan een bedrijf tien jaar lang zóveel verlies lijden en al die tijd toch overleven? Da’s simpel. Door een internet-hype te creëren, beleggers zodanig gek te maken dat ze totaal niet meer kritisch nadenken, en het bedrijf vervolgens voor een belachelijk hoge koers naar de beurs te brengen.
twitter
Het gevolg is dat Twitter een pak geld van al die beleggers op haar bankrekening heeft staan, en daarmee een tijd lang lekker door kan gaan met verlies lijden. Dankzij het geld van miljoenen goedgelovige beleggers kan Twitter dus zo lang overleven. Zonder de enorm gehypte beursgang in 2013 was het bedrijf al lang failliet geweest!
Op onderstaande koersgrafiek zien we hoe zwaar al die goedgelovige beleggers de klos zijn. De abonnees van ons rapport “De Nieuwe Internet Hype” hebben al twee keer zeer goed verdiend aan een koersdaling van TWTR. En staan nu voor een derde keer op forse koerswinst. Maar ook als lezer van onze nieuwsbrief had u fors kunnen profiteren. Ik vertelde u in oktober 2014 voor het eerst waarom de koers van Twitter fors omlaag moest.