Uur U nadert voor Amerikaanse autofabrikanten

De auto-industrie in de VS is op sterven na dood. Komt er überhaupt nog een reddingsplan?
Het is zo ongeveer de laatste kans voor de Amerikaanse autofabrikanten?
MF: De auto-industrie in de VS is op sterven na dood. Komt er überhaupt nog een reddingsplan?
Het is zo ongeveer de laatste kans voor de Amerikaanse autofabrikanten?
MF: General Motors, Ford en Chrysler proberen hun huid te redden deze week voor het Amerikaanse congres, en de huid van honderdduizenden werknemers. Zij moeten een plan indienen waaruit blijkt dat zij, met overheidssteun, nog levensvatbaar zijn. Hierbij moet wel vermeld worden dat de verkoop van auto’s in de Verenigde Staten in november met 40% daalde, dus dat is geen gemakkelijke taak.
GM vraagt voor $ 18 miljard aan staatssteun en Ford om $ 9 miljard. Chrysler nog zijn verzoek nog niet ingediend. De gepresenteerde plannen zijn niet revolutionair: verkoop van perifere merken (GM verkoopt Saab, Ford verkoopt Volvo), afslanking en het schrappen van eenderde van de huidige gevoerde modellen in combinatie met fabriekssluitingen.
In geval van weigering van het Amerikaanse congres: is er een plan B?
MF: Bij General Motors er is geen plan B, terwijl de situatie urgent is. Als GM geen financiering ontvangt ter hoogte van $ 4 miljard tegen het einde van het jaar, dus in minder dan een maand, is de chapter 11 protection onvermijdelijk. Ford zou het nog een paar maanden kunnen uitzingen en voor Chrysler is ook vijf voor twaalf.
Hoe groot is de kans dat het Amerikaanse Congres zal toegeven aan de oproep voor de fabrikanten?
MF: De Democraten zijn voorstander van directe hulp, de regering Bush en de meeste Republikeinen zijn daar niet zo happig op. Vermoedelijk zal er utieindelijk wel een steunplan komen. Dat is wel riskant omdat de realiteit is dat de beste oplossing, althans voor GM, om de bescherming van chapter 11 op te zoeken. GM is al failliet. En $ 18 miljard zal niet genoeg zijn om de situatie te veranderen. We moeten niet vergeten dat hele sectoren van de economie in de VS al van chapter 11 gebruik hebben gemaakt. Luchtvaartmaatschappijen in de jaren’90, de staalindustrie rond de eeuwwisseling. De beslissing is politiek gedreven: economisch gezien zijn de drie autofabrikanten al failliet.

Euroland Finance, opgericht in januari 1999 door de huidige CEO Marc Fiorentino, is een onafhankelijke investeringsbank, gereguleerd door de AMF (Autorité des Marchés Financiers) en goedgekeurd door de CECEI. Disclaimer Fiorentino: niet van toepassing.