Volkswagen wil nummer 1 in de wereld worden

Advies: Kopen
Koers: € 190,20
 
Conclusie
    Koopwaardig voor de lange termijn
    Voor zowel offensieve als defensieve portefeuilles
    Geen korte termijn belegging
    Dividendrendement zal stijgen van 2% naar 3%
    Zal vervolgens inflatie redelijk kunnen bijhouden

 

Bedrijfsprofiel
Volkswagen is een Duitse producent van auto’s, het bedrijf behoort tot de grootste in haar sector. Volkswagen produceert haar auto’s ondermeer onder de merken Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Bugatti, Lamborghini, Bentley en Skoda en de vrachtwagens Man en Scania. Het aandeel Volkswagen wordt verhandeld op de Deutsche Börse en maakt deel uit van de DAX30-index.
 
In 2013 steeg de omzet met 2,2% naar een bedrag van € 197 miljard. Het operationele resultaat steeg met 1,5% naar een bedrag van € 11,7 miljard. De nettowinst kwam uit op € 9,4 miljard, waar een winst per aandeel bij hoort van € 19,43. Het dividend per aandeel kwam uit op € 4. Dat vertegenwoordigt een bescheiden rendement van 2%. Dat gaat echter de komende jaren stijgen naar 3% en meer. Op moment van schrijven bedraagt de markkapitalisatie van Volkswagen € 56,8 miljard.
Bij dit wereldomvattend bedrijf werkten in 2013 bijna 573.000 werknemers.

Opkrabbelen uit de crisis
De Europese automobielindustrie is de afgelopen vijf jaren door een diep dal gegaan. Autoverkopen daalden op het oude continent naar niveaus van halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw. Over de oorzaken van die diepe terugval hoef je niet lang na te denken. De diepe financiële crisis ging gepaard met een hoge werkloosheid en hevige bezuinigingen die de koopkracht ondergroeven. Het lopende jaar moet min of meer het jaar van het herstel worden. De eerste tekenen zijn wat dat betreft niet ongunstig. Volgens de belangenorganisatie ACEA groeiden de autoverkopen in Europa in de maand februari met 7,6%. Het was alweer de zesde maand op rij, dat de Europese autoverkopen stegen. Gelet op het verbeterende consumentenvertrouwen en een licht groeiende economie gaat ACEA ervan uit, dat de auto-industrie dit jaar 2% à 3% gaat groeien.

Binnen de sector heeft Volkswagen, evenals de meeste Duitse concurrenten, ondanks de crisis uitstekend gepresteerd. Dat spreekt wel uit bovenstaande figuur. Naar het zich laat aanzien zal het bedrijf in 2014 profiteren van de voorzichtige economische opleving in Europa. In de eerste twee maanden van dit jaar stegen de verkopen met respectievelijk 8,9% en 7,2%. Als deze trend zich voorzet, dan zal VW het beter doen dan de sector. Volgens Reuters zal de wereldwijde automobielsector met 3,4% groeien.
 
Luxe
Wie naar de verkoopcijfers over 2013 kijkt, valt onmiddellijk op dat vooral de luxe merken als Audi, Porsche en Bentley als de bekende broodjes over de toonbank zijn gegaan. Zowel in Europa als daarbuiten was de vraag naar de luxere merken zonder meer sterk. Die groeiende belangstelling voor de duurdere merken legt Volkswagen geen windeieren. De 1,575 miljoen Audi’s droegen bijna € 5 miljard bij aan de winst. Ook voor Audi geldt dat 2014 sterk begonnen is. In februari was het zelfs de best verkopende auto in zijn segment en versloeg het BMW die al bijna 10 jaar koploper in het luxe segment is.

Maar niet alleen Audi is een winstgenerator voor Volkswagen. Porsche is dat misschien nog wel meer. In aantallen verkochte auto’s draagt Porsche maar 1,7% bij aan de totale verkoop. Maar met 22% is de bijdrage aan de winst enorm te noemen. Samen met Audi is Porsche goed voor 18% van de volumes, maar voor bijna twee derde van de winst voor belastingen.
Het zal niemand verbazen, dat er tussen de drie grote Duitse automerken, Volkswagen, Daimler en BMW een ware oorlog is uitgebroken om de toppositie in het luxe segment te bemachtigen en te behouden. Dat gaat niet zonder geweldige financiële inspanningen. Zo zal Audi in het lopende jaar maar liefst 17 nieuwe of geupdate modellen in de markt zetten. Dat is onderdeel van een bewust beleid om de verkopen op niveau te houden. Het prijskaartje dat daar voor Audi bij past bedraagt € 22 miljard.
 
Nummer 1
De inspanningen om Audi aan de top te houden staan niet op zichzelf. Volkswagen gaat de komende jaren een bedrag van € 84,2 miljard investeren in het bedrijf om tot 2018 maar liefst 100 nieuwe modellen in de markt te zetten. Dat is bijna € 17 miljard per jaar. Dat moet erin resulteren, dat tegen 2018 VW jaarlijks minstens 10 miljoen auto’s verkoopt en dat daar een operationele marge bij past van 8%. Die bedraagt nu amper 6%. Een essentieel onderdeel om de marge te verhogen is de zogeheten Modular Transverse Toolkit (MQB). Productielijnen moeten zo ingericht worden, dat het niet uitmaakt welke auto erop staat. Dat moet gigantische kostenbesparingen gaan opleveren. In 2013 werden er slecht 1 miljoen auto’s volgend MQB gebouwd. In 2016 moeten dat er 4 miljoen zijn. Volkswagen hecht zoveel belang aan het doorvoeren van MQB, dat het een royaal bod van € 6,7 miljard op de resterende aandelen van vrachtautofabrikant Scania heeft gedaan. Die fabrikant heeft nog zijn eigen chassis, versnellingsbak en cabine. Daar moet verandering in komen, aldus het management. Alleen als iedereen het spel volgens dezelfde methodiek speelt, kan Volkswagen de concurrentie aan met markleider Daimler.
 
Niet alleen moet Volkswagen in 2018 meer dan 10 miljoen auto’s verkopen, de groep moet dan ook de grootste autoproducent van ter wereld zijn. Het neemt nu de nummer twee positie in na Toyota, maar sinds ultimo 2013 krap voor General Motors. De zoektocht naar kostenbesparingen en het ontwikkelen van nieuwe, milieuvriendelijke modellen vergt een reusachtige R&D inspanning. Alleen al in 2013 bedroegen de uitgaven voor R&D meer dan € 10 miljard. De Duitse automobielsector is trouwens Europees koploper als het gaat om R&D bestedingen.
 
China
Zoals vermeld stagneert en krimpt de automarkt in Europa. Het merk Volkswagen verliest bovendien terrein in Noord- en Zuid Amerika. De groeimarkten voor het bedrijf zijn te vinden in Azië. Daar namen de verkopen in 2013 met bijna 15% toe. De belangrijkste markten daar zijn – bijna vanzelfsprekend – China en India. Het eerste land is met pakweg 20 miljoen verkochte auto’s per jaar de grootste markt ter wereld. Het is ook een markt met enorme potentie. Vandaag de dag heeft amper 10% van de bevolking een auto. Maar inkomens stijgen snel en in China is een auto nog steeds het symbool bij uitstek van welstand.
De komende jaren mag dan ook een explosie in de autoverkopen in dat land verwacht worden. Volkswagen probeert voor te sorteren op de komende boom door tot 2018 in totaal € 18,2 miljard te investeren en maar liefst 35 modellen in China zelf te gaan bouwen. In India staat men nog min of meer aan het begin van een gehoopte expansie. Minder dan 1% van de bevolking bezit een auto, maar ook in dit land groeit de middenklasse snel in aantallen en welvaart.

Vooruitzichten
Volkswagen heeft 2013 sterk afgesloten. De omzet steeg met 6% naar ruim € 30 miljard en de winst voor belastingen steeg met 18% naar € 3,11 miljard. Het bleef echter onder verwachtingen van analisten. Die hadden gerekend op een operationeel resultaat van € 3,17.
Ondanks een sterk begin van 2014 is Volkswagen zeer terughoudend over de gang van zaken in het lopende jaar. Het verwacht, dat er meer auto’s verkocht zullen worden dan in 2013, maar niet bijzonder veel meer. De omzet zal toenemen met een magere 3% en de operationele marge moet uitkomen tussen 5,5 en 6,5%.

Beleggers waren niet onder de indruk van deze outlook. Die waren nog steeds onder de indruk van de winstwaarschuwing van Volkswagen in februari 2013. Toen verlaagde het management het beoogde operationele resultaat voor 2013 van € 17 miljard naar € 13 miljard, een daling van bijna 25%. De winstwaarschuwing was te wijten aan de mindere positie van het merk Volkswagen op de Amerikaanse markt en evenzeer zwakke prestaties van dat merk op de Europese markt, inclusief de thuismarkt Duitsland. Daar verloor Volkswagen zelfs terrein (figuur 4). De belegger was en is al evenmin gecharmeerd van het hoge bod op Scania, dat deels door een aandelenemissie betaald wordt. En zo kon het gebeuren, dat de koers van Volkswagen in 2013 slechts 18,6% won tegen bijvoorbeeld 32% voor Daimler.
 
De conservatieve outlook heeft echter voordelen voor de belegger. Het is onwaarschijnlijk, dat in 2014 opnieuw een winstwaarschuwing in het verschiet ligt zoals in februari 2013. Daarvoor zijn de vooruitzichten vergeleken met 2013 te goed. Het is de verwachting, dat er in Europa 3% – 4% meer auto’s verkocht zullen worden. Bovendien krijgen de Verenigde Staten in dit jaar meer managementaandacht. De teruggang moet gestopt worden door modellen meer aan te passen aan de smaak van de Amerikanen en door modellen ook sneller te vervangen. De sterke eerste twee maanden maken trouwens aannemelijk dat een negatieve verrassing a la 2013 onwaarschijnlijk is.
Trouwens als we naar waarderingen kijken, dan is die voor Volkswagen een van de laagste van de sector. Een koopadvies is dan ook op zijn plaats.

Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen of wilt u meer informatie over de diensten van ER Capital Vermogensbeheer dan kunt u gebruik maken van onderstaande link.
KLIK HIER