Ik was gisteren bij het bedrijf waar ik mijn nieuwe zitmaaier wil gaan kopen.
Had ik daar twee jaar geleden deze bestelling gedaan, dan was de levertijd zeker een jaar geweest. Ze hebben de machine namelijk niet op voorraad.
De website zei van wel, maar hun website loopt achter.
Zo zie je in een paar zinnen de nodige aandachtspunten.
Het bedrijf zou beter de website en de aanwezige voorraad aan elkaar koppelen, zodat een verkoop ook direct op de website zichtbaar wordt. Dat is blijkbaar nog niet het geval.
Ze hebben de machine nu ook niet op voorraad, maar de levertijd is nu normaal gesproken te rekenen in weken, niet in maanden.
Het kan zelfs zo zijn dat de machine al wel bij Stihl in Nederland is, maar nog niet compleet. Zo komt de accu elders vandaan en zonder die accu leveren ze de machine niet uit.
Je bent dus hier in Nederland afhankelijk van twee internationale leveringsstromen. Namelijk de machine zelf en de accu.
Gelukkig is het probleem niet meer dat de schepen niet (mogen) varen.
Logistiek is er dus geen groot probleem meer.
Wel is de afstemming tussen vraag en aanbod nog wankel. Deze machine was uitverkocht en dat hoort eigenlijk niet. Stihl loopt dan de kans dat ik toch naar Honda ga kijken… Die kan nu namelijk wel direct leveren, maar is nét een slagje duurder. Dat laatste kan meevallen als ik dat een beetje uitonderhandel bij de zaak waar ik de machine wil kopen.
Ik heb gisteren al wel een Stihl kettingzaag gekocht. Ik hoop dat daarmee de ellende van niet werkende machines een beetje achter me komt te liggen.
