Ik heb meegedaan aan het tweede seizoen van de vier delige serie “Achter gesloten deuren”, dit keer over Finfluencers van het Financieel Dagblad.
Daarmee loop je altijd een risico, want hoe zetten ze je neer.
Ik weet dat ook niet, want ik heb het resultaat niet vooraf doorgenomen. Heb ik ook niet gevraagd.
Ik ben ook niet perfect en als dat bij zo’n interview serie blijkt, dan is dat terecht.
In de discussie met de journalisten lieten ze blijken dat ze affiliate marketing maar niets vonden. Zou je je dan niet voor het grote geld laten beïnvloeden?
Ik heb aangegeven waarom ik denk dat dit niet hoeft. Immers zet ik mijn naam op het spel als ik een product van een ander promoot. Ik ben al sinds 1993 met nieuwsbrieven actief. Ik heb dus wat te verliezen.
Ondertussen luisterde ik de eerste aflevering van de serie podcasts, en direct na de podcast kwam er een reclame van een bedrijf waarover het FD geen redactionele invloed heeft. Of het dus een goed product is dat via hun netwerk werd gepromoot, dat weten ze niet.
Wat is dan beter? Een affiliate overeenkomst waarbij ik beoordeel of het product goed genoeg is, of hun netwerk waarbij ze iedere reclame plaatsen, als je als adverteerder maar vooraf betaalt?
De journalisten hadden daar nog niet zo over nagedacht had ik het idee. Ze vonden hun opzet superieur en kwamen vanuit de positie dat ze het beste en degelijkst bezig waren. Ik heb daar mijn twijfel over… Geen idee of ik met mijn argumenten tot ze ben doorgedrongen.
Finfluencers in beeld (Tom Lassing)
