Het probleem van San Francisco en wat kunnen we ervan leren? (Lodewijk Hof)

Het is geen geheim dat er grote problemen in San Francisco zijn. De energie situatie is problematisch. Zowel qua betrouwbaarheid als betaalbaarheid. Met 1% van de bevolking die dakloos is, uitgaande van de officiële gegevens, is het helder dat er een probleem is. Waarom mensen dakloos zijn geworden zijn meerdere redenen te noemen. Gezien het kruispunt waar we nu staan is het interessant om hier eens in te duiken. Hoe kan het dat zoveel mensen dakloos zijn?

Een reden voor dit probleem is, volgens sommigen, de methode van bijbouwen. Dan moet ik altijd denken aan de kwestie van dak en thuislozen in Eindhoven. Waarbij hulpverlening duurder is dan een tiny house. Maar dat dezelfde specialisten Waarom niet tiny houses op braakliggende grond? Dan is er een adres (dus uitkering), zorgverzekering en kan je eventuele trajecten erop zetten. Maar in Eindhoven zijn meer en meer mensen dakloos om economische reden. Hetgeen te denken geeft. Hoe kan het dat men niet bijbouwt? Er is zat mogelijkheid om te bouwen. Bijvoorbeeld boven het spoor. De techniek bestaat. Heeft de NS succes mee gehad in Utrecht. Van het rangeer terrein naar Eindhoven Strijp-S zou een mogelijkheid zijn.

Ik haal Eindhoven aan omdat ze dezelfde oplossing hebben als San Francisco. Anders rekenen. Als het bij een belegging zou zijn noemen we het boekhoudfraude. Maar als de overheid het doet accepteert men het gewoon. Tja. Maar de reden van de problemen is ook dezelfde: leiderschap. Politici (zowel Raadsleden als het College van B&W) falen om met oplossingen te komen.

Maar zowel San Francisco en Eindhoven zijn ideaal gepositioneerd om dit op te lossen. Er zijn meer dan genoeg middelen. Met wat relativiteit kan het een en ander geregeld worden.

Nou zijn er oplossingen. Die hebberige beleggers worden geweerd. Iets waar ik, ongetwijfeld niet tot uwer verbazing, zeer op tegen ben. Beleggers bieden huisvesting. Ze kunnen sneller schakelen en creatiever denken dan vast geroeste instellingen.

Beide steden hebben ook een erg florerende economie. Technisch gezien is ASML geen Eindhovens bedrijf. Maar een Veldhovens. Maar beide steden zijn aan elkaar gegroeid. Waar Best beschermd wordt door het Kanaal zijn Eindhoven en Veldhoven aan elkaar gegroeid. Inmiddels is de situatie zo dat de gemeente Veldhoven braaf naar ASML luistert. Alles kan. Waarschijnlijk zijn ze trots deze Philips spin off te hebben. Dat inmiddels het meest waardevolle bedrijf van Europa is. Maar de verdere maatschappelijke meerwaarde is zeer beperkt. Laat ik, als criticus van de Europese Green New Deal, een simpele oplossing noemen. Waarom gebruikt men de rest warmte van ASML niet voor een warmtenet?

Als we dit terug koppelen op de woon situatie dan zie je de impact. Huizen in achterstandswijken in Eindhoven gaan voor ruim een half miljoen euro. Voor jongere generaties is er geen mogelijkheid. Immers garandeert ASML de overwaarde van een pand. Mensen krijgen 1,000 EUR extra in de maand om te huren. Er is het befaamde ASML hotel. Daar kunnen nieuwe expats tijdelijk verblijven voor een periode van 6 maanden. Dan moeten ze iets gevonden hebben.

Er is een oplossing voor de situatie. Nou zal men zeggen dat het bouwen, bouwen en bouwen is. Dat snap ik. Het is de bouw sector die dit vooral roept. Wij van WC eend adviseren WC eend.

Maar we kunnen ook met een echte oplossing komen. Dat is niet investeerders weren, dat is niet ervoor zorgen dat de belasting wetgeving verandert ten nadele van de vastgoed sector. Dat is niet de huur bevriezen. Het is een simpele. Dat is bewust zijn van politici dat er oplossingen moeten komen. Eigenlijk is het tijd voor nieuw leiderschap. Nieuwe mensen die de problemen oplossen. Niet verergeren.

(Aanvulling Tom Lassing) In vroeger tijden losten bedrijven het zelf op. Wilhelminadorp in mijn woonplaats Best is gebouwd voor en door BATA. De wijk NaastenBest in dezelfde plaats werd gebouwd voor en door Philips.

Misschien moet het probleem hier ook gewoon bij ASML neergelegd worden. Die maken immers ook de winsten op al die binnengetrokken medewerkers.