Ik las een artikel over standaardisatie en hoe de meest dominante partij er soms voor kan zorgen dat er een enkele ‘norm’ komt van hoe iets gemaakt moet worden.
Denk daarbij aan bijvoorbeeld de videorecorder.
VHS won die strijd. Niet omdat het het beste platform was, maar omdat er iets geleverd werd dat op de andere platforms niet aanwezig was. Consumenten kozen daarom massaal voor VHS.
Zou het zo kunnen zijn, dat Tesla, met haar huidige dominantie in de markt, nu ook een standaard aan het zetten is?
Als ze dat willen (en er zitten voordelen aan), dan moeten ze wel hun techniek openstellen voor anderen.
Het punt is, men is nu nog druk bezig met het verbeteren van de gebruikte technieken. Als je je techniek zo vroeg al onder licentie openstelt voor anderen, dan heb je kans dat ze daar weer verbeteringen op maken die voorbij jouw technieken gaan en dan ben je uiteindelijk alleen nog maar goed voor licentie inkomsten, en wordt je als autofabrikant weggevaagd omdat hun auto’s verder rijden dan jouw auto’s.
Het is een interessante insteek en iedereen kan deze ontwikkeling volgen. Je hoeft slechts te zoeken naar fabrikanten die de batterijtechnieken van Tesla overnemen.
Eerlijk gezegd hoorde ik daar nog niet van, dus misschien is het nog veel te vroeg om naar standaardisatie te zoeken.
Standaardisatie in autobatterij land (Tom Lassing)
